Een nieuwe uitdaging | Blog

Een nieuwe uitdaging

Sta eens stil bij al de rollen die je tot nu toe ooit in je leven hebt gehad: ouder, kind, echtgenoot, collega etc. Vaak identificeren we onszelf met deze rollen, titels en bezittingen. Uiteindelijk leidt dit er vaak toe dat we worden gelimiteerd in onze zelfkennis, creativiteit en dromen.

Zo ook voor Machiel Kuijt: "Na ruim twintig jaar als leidinggevende en sinds 2005 als directeur van een ingenieursbureau, werd het op 56- jarige leeftijd tijd voor een nieuwe uitdaging. Vol enthousiasme wilde ik aan een nieuw hoofdstuk beginnen. Een hoofdstuk waarin ik een beroep zou uitoefenen waar mijn passie ligt. Voor mij is dit het beroep van Professioneel Trainer".

Om deel te nemen aan een trainersopleiding moet je bereid zijn om oude patronen los te laten en een nieuwe visie op trainen ontwikkelen. Een visie waarbij er concrete handvaten worden vormgegeven om op inspirerende en resultaatgerichte wijze trainingen te geven. Op het internet ging ik op zoek naar aanbieders in dit vakgebied. Een erkend diploma en locatie waren hierbij erg belangrijk. Zo ben ik in 2012 terecht gekomen bij TC Academy in Rotterdam. De positieve reviews waren voor mij doorslaggevend om in gesprek te gaan met dit opleidingsinstituut. Na een helder en fijn kennismakingsgesprek met Suzanne Vanca, was ik klaar voor de nieuwe uitdaging.

Wat mij het meest is bij gebleven is de voortdurende afwisseling tussen theorie en praktijk. Naast een dikke map met theorie, stonden de lessen bol van oefeningen. Dit was voor mij een échte eyeopener! Het jezelf open stellen voor een groep mensen, het presenteren, het elkaar respecteren... 'Learning by doing': hét kenmerk van een parttime trainersopleiding bij TC Academy.

De kennis die ik heb opgedaan geef ik nu dagelijks door. In de vorm van trainingen voor bedrijven, maar ook houd ik mij bezig met individuele coaching. Verder geef ik onder andere les aan deeltijd studenten van Hogeschool Rotterdam. Ik merk dat ook hier het vele oefenen een positieve uitwerking heeft. Mijn manier van (ervaringsgericht) lesgeven wordt bijzonder gewaardeerd. De studenten vinden het leerzaam en onthouden veel meer op deze manier.

Na het succesvol afronden van de opleiding post HBO Professioneel Trainer, ben ik, onder de naam 'Juncta Juvant training & coaching', een eigen bedrijf begonnen in het vakgebied. Door de nieuwe energie die ik heb gekregen om te doen wat ik leuk vind, blijf ik gezond. De via TC Academy gevolgde opleiding heeft mij op zowel zakelijk als persoonlijk gebied veel gegeven.

NB: de op de foto(s) geportretteerde mensen komen niet in dit artikel voor.

Hoe lang duurt een trainersopleiding gemiddeld?

Ben je benieuwd hoe lang een trainersopleiding gemiddeld duurt? En word je niet wijzer van een rondje op Google? Dat is niet gek;  [..]